آشنایی با Oil Pump و تمرین مدل سازی و مونتاژ در اینونتور

در این پست ابتدا با مجموعه Oil Pump ( پمپ روغن) خودرو آشنا می شویم و سپس یک تمرین بسیار کاربردی از مدل سازی ، مونتاژ قطعات و نقشه کشی یک پمپ روغن نمونه در نرم افزار اتودسک اینونتور تقدیم شما می گردد. محیط Design نرم افزار Autodesk Inventor جهت طراحی و مدل سازی قطعات خودرو و سایر تجهیزات دیگر بسیار قدرتمند می باشد. توضیح اینکه در این محیط علاوه بر مدل سازی امکان تحلیل و طراحی مدل بر اساس پارامترهای طراحی همچون نیرو، سرعت، گشتاور و … وجود دارد.

 

آشنایی با پمپ روغن  Oil Pump

 

پمپ روغن در موتور یک وسیله نقلیه دقیقا عملکرد قلب انسان را دارد. این قطعه روغن را از طریق مسیرهای مشخص وارد قسمت های مختلف می کند و از مسیرهای مشخصی شده عبور می دهد و سپس بعد از فیلتر شدن دوباره به پمپ بر می گردد. در پمپ روغن معمولا دو عدد چرخ دنده ساده هم قطر با تعداد دنده های مساوی در داخل پوسته پمپ قرار دارد. این دو چرخدنده ساده یکی روز شفت ( محور)  هرزگرد گردان و دیگری روی شفت اصلی قرار می گیرد

پمپ های روغن به سه دسته کلی تقسیم می شوند.

  1. پمپ های دنده ای که از طریق چرخش دو چرخ دنده هم انداره کار می کنند. در این پمپ ها روغن وارد پمپ شده و با قرار گرفتن میان چرخ دنده ها و بدنه پمپ به بیرون فرستاده می شود.
  2.  پمپ های روتوری که از نظر عملکرد شببیه پمپ های دنده ای هستند تنها با این تفاوت که در داخل آنها از یک یک چرخ دنده استفاده شده که در داخل یک روتور داخلی دوران می کند.
  3.  اویل پمپ های سوزنی که روغن در آنها توسط یک پلانجر و فنر به خارج ارسال می شود؛ البته این نوع پمپ ها بیشتر در موتور سیکلت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بطور کلی پمپ روغن با تأمین روغن آن، موتور در حال کار را روغن کاری می کند. این روغن کاری باعث می شود تا قطعات فلزی موتور با یکدیگر در تماس نباشند. پمپ روغن در حین کار، گرمای اجزای موتور را نیز جذب می کند.

حال که به عملکرد کلی پمپ روغن آشنا  شدیم در ادامه مدل سه بعدی قطعات و مجموعه مونتاژی یک پمپ روغن را به کمک نرم افزار اینونتور طراحی می کنیم.  برای انجام این تمرین با محیط های زیر از نرم افزار اتودسک اینونتور باید آشنا باشیم:

محیط مدل سازی سه بعدی ( Part )برای مدل سازی قطعات پمپ همچون پوسته و بوش ها

محیط مونتاژ ( Assembly ) جهت مونتاژ قطعات و ایجاد قید های مناسب مونتاژ و همچنین در محیط Design  باید قطعات زیر را طراحی و مدل سازی نمایید.

  • مدل سازی و طراحی چرخ دنده ساده Spur Gear
  • مدل سازی و طراحی خارKey
  • مدل سازی و طراحی هزار خار Spline
  • مدل سازی و طراحی اورینگ آببندی Oring
  • مدل سازی و طراحی شفت Shaft
  • و در ادامه احضار قطعه Bearing مطابق استاندرد درج شده در نقشه از کتابخانه نرم افزار اینونتور

محیط نقشه کشی و ارائه (Drawing) برای انجام نقشه کشی قطعات و مجموعه مونتاژی و همچنین ایجاد نماهای مختلف مطابق فایل ارسالی

در ادامه شما با کلیک روی این لینک تمرین مربوط به مدل سازی قطعات پمپ روغن را دانلود نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.