اصل تیلور و تلرانس گذاری هندسی با اینونتور ۲۰۲۴

دو اصل مهم و اصلی در موضوع GD&T اصل تیلور و اصل استقلال است. جالب است بدانیم که ایت دو اصل در استانداردهای ASME و ISO تفاوت اساسی با هم دارند. نرم افزار اتودسک اینونتور همراه با معرفی محیط Model Base Definition در سربرگ Annotate موضوع تلرانس گذاری هندسی (GD&T) را پوشش داده است . نسخه inventor 2024 قابلیت های جدیدی را برای MBD ایجاد نموده است که یکی از آنها را در ادامه بررسی می کنیم

گنجاندن علامت برای نشان دادن اصل تیلور و اصل استقلال در تلرانس گذاری هندسی (GD&T) نسخه ۲۰۲۴ نرم افزار اتودسک اینونتور یکی از تغییرات این نسخه است. در ابتدا می خواهیم کمی در خصوص اولین اصل و قانون GD&T تلرانس گذاری بحث کنیم. در استاندارد ASME بصورت پیش فرض قانونی برای تلرانس گذاری هندسی GD&T حاکم است طبق این اصل حدود فرم و اندازه برای یک ویژگی مستقل با اندازه تعریف می گردد. یعنی به همان اندازه که از اندازه ویژگی در حالت ماگزیمم متریال دور می شویم فرم قطعه می تواند از حالت مطلق خود خارج گردد طبق این اصل حداکثر انحراف فرم در حالت LMC یا مینیمم مواد اتفاق می افتد.

اصل استقلال در تضاد اصل تیلور است یعنی وقتی نخواهیم تغیرات فرم را زمانی که از حالت ماگزیمم مواد منحرف می شویم دخالت دهیم از اصل استقلال GD&T استفاده می کنیم در این حالت حرف و علامت I را در کادر دایره ای قرار می دهیم. موضوع گفته شده برای استاندارد ASME موضوعیت دارد ولی در استاندارد ISO موضوع متفاوت است.

در استاندرد ISO کل موضوع اصل تیلوربر عکس است یعنی به صورت پیش فرض اصل استقلال حاکم است حال در این استاندرد زمانی که بخواهیم از اصل تیلور استفاده کنیم  علامت E را در کادر دایره ای قرار می دهیم(Envelope requirement) . اضافه کردن این علامت در نسخه قبلی در محیط Annotate قابل انجام نبود در نسخه اینونتور ۲۰۲۴  این علامت اضافه شده است.

استفاده از این اصل در کادر نقشه اینونتور هم قابل انجام است.

امید است از این پست استفاده برده باشید در کلاس های آموزش انجمن اینونتور ایران علاوه بر تدریس نرم افزار به موضوعات تئوری مباحث پرداخته می شود. یکی از این موضوعات تلرانس گذاری هندسی یا GD&T است که در کنار آموزش نرم افزار کلیه مباحث تلرانس گذاری هندسی نیز توضیح داده خواهد شد در واقع دانش پژوهان در کنار یادگیری نرم افزار کلیات تلرانس گذاری هندسی را نیز آموزش می بینند. برای ارتباط با ما و اطلاع از جزییات آموزش ها با ما در ارتباط باشید.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.