گراف دقیق دنده در طراحی چرخدنده با اینونتور

محیط Design در نرم افزار اینونتور(Autodesk Inventor) محیطی جذاب و قدرتمند جهت طراحی و مدل سازی انواع اجزاء مکانیکی می باشد. یکی از پر کاربردترین قطعات در ماشین های مکانیکی چرخ دنده ( Gear ) است. فرایند طراحی چرخ دنده همراه با فرمول های متنوع و مختلف می باشد. پارامترهایی همچون مدول، فاصله مرکز تا مرکز، ادندوم، دیدندوم، قطر دایره گام و … در محاسبات چرخدنده بکار گرفته می شوند. این فرمول ها در هندبوک مهندسی نرم افزار اینونتور آمده است که باید به صورت آنلاین از سایت شرکت اتودسک دریافت نمود. فرمول های طراحی انواع چرخدنده در سایت انجمن قرار داده شده است که می توان آن ها را دانلود و استفاده نمود.

تعریف برخی از پارامترهای طراحی چرخدنده به قرار زیر می باشد:

مدول: نسبت قطر دایره گام به تعداد دندانه‌ها. دیمانسیون (واحد) آن طول می‌باشد و میلی‌متر واحد کمیت آن معمولاً است. مطابق اصول درگیری دو چرخدنده :دو چرخدنده در گیر باید هم مدول باشند تا جفت شوند.

دایره گام: دایره‌ای فرضی که تمامی‌محاسبات بر اساس آن انجام می‌گیرد. دایره گام دو چرخ‌دنده درگیر برهم مماس می‌باشند.

گام محیطی: طول کمانی از دایره گام که بین دو نقطه متناظر از دو دندانه مجاور قرار گرفته‌است.

ارتفاع سردنده: فاصله بین بالای دندانه تا دایره گام.

ارتفاع ته‌دنده: فاصله بین ته دندانه تا دایره گام.

لقی محیطی: مقداری که فضای خالی بین دو دندانه یک چرخ‌دنده از ضخامت دندانه‌های چرخ‌دنده درگیر با آن در امتداد دایره گام بیشتر است.

درپروسه طراحی و مدل سازی چرخدنده ساده و یا چرخ دنده مخروطی در نرم افزار اینونتور با وارد نمودن پارامترهای طراحی در پنجره Design Gear طراحی ومدل سازی انجام می گردد.

زمانی که چرخدنده ها مدل سازی می شوند امکان درگیر بودن دنده ها در مدل وجود دارد. این امر بواسطه وارد نمودن پارامترهای غیر دقیق در جدول طراحی چرخدنده اتفاق می افتد.

در کنار این مسئله گرافی که از چرخدنده به عنوان خروجی در محیط نقشه گرفته می شود ساده به نظر می رسد.

اگر ضرورت به داشتن گراف دقیق برای دنده ها باشد می توان با کلیک راست در مرورگر و انتخاب Export tooth shape این عملیات را انجام داد.

پنجره تنظیمات این ابزار امکان انتخاب دنده های Gear  یا Pinion  و تنظیمات لقی را به ما می دهد.

 

 

پس از انتخاب این ابزار پروفیل دنده در اختار ما قرار می گیرد و می توان آنرا در بدنه دیگر قرار داد و به کمک ابزار Extrude چرخدنده دقیق ایجاد نمود.

در انتها به کمک ابزار Circular Pattern الگوی ایجاد شده را در راستای محور استوانه کپی نمایید.

 

توضیح آخر اینکه در آموزش پیشرفته نرم افزار اینونتور کلیه مراحل طراحی چرخدنده با مثال های مختلف توضیح داده می شود. این آموزش هم به صورت دوره های گروهی و کلاس های خصوصی در حال اجرا می باشد.

5 thoughts on “گراف دقیق دنده در طراحی چرخدنده با اینونتور

  1. سلام
    ایا در کتابخوانه چرخدنده های اینونتور چرخ و شانه یا RACK & PINION وجود دارد ؟ در صورت داشتن امکان ارسال فایل اموزش تصویری ان وجود دارد ؟

    1. با درود به شما دوست عزیز
      در محیط اینونتور، برای طراحی رک در شتابدهنده طراحی، امکان مستقیمی وجود ندارد. ولی این کار به دلیل ماهیت غیر اینولوتی دنده‌های رک، کار بسیار ساده‌ای است. در واقع سطح داخلی دنده بر روی رک از نمای جانب کاملا خط مستقیم (و نه یک Involute) است. شما برای ترسیم (دستی) دنده‌های رک کافیست گام و عمق و مدول دنده را بدانید، یکی از فضاهای خالی جای دنده بر روی دیواره رک را با Extrude و به روش Cutایجاد نمایید، و به تعداد مورد نیاز و با گام دنده Array کنید.
      اگر مدول را m و لقی پای دنده را c در نظر بگیریم، با توجه به زاویه فشار دنده (که زاویه دیواره دنده نسبت به راستای عمود خواهد بود)، عمق دنده معادل ۲m+c خواهد بود.
      گام (p) بر اساس تعداد دنده‌های پینیون (z) بر روی دایره گام (d) اندازه‌گیری می‌شود، که برابر است با محیط دایره گام تقسیم بر تعداد دندانه:
      p = d * π / z = m * z * π / z = m * π

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.