وارد کردن فایل های اسکنرهای اپتیکی و پرینتر ۳ بعدی (۳D.OBJ) در اینونتور

تجهیزاتی همچون پرینتر سه بعدی (۳D Printer) و یا اسکنر های اپتیکی توانایی شناسایی و ایجاد حجم های سه بعدی را به سبک ایجاد شبکه و مش های دقیق را دارند. قابلیت جدیدی که در ورژن ۲۰۱۷ نرم افزار اتودسک اینونتور به آن اضافه شده است شناسایی حجم های مش بندی شده است که از طریق تجهیزات خاص مثل پرینتر های سه بعدی ایجاد شده اند و تبدیل آنها به مدل های سه بعدی در نرم افزار اینونتور . یکی از فرمت های جدید این فایل ها که از طریق پرینتر های سه بعدی و یا اسکنرهای اپتیکی ایجاد می شوند فرمت ۳D.OBJ است. فرمت فایل obj یکی از مهمترین فرمتها در حوزه اپلیکیشنهای گرافیک سه بعدی و پرینترهای سه بعدی محسوب میشود.

در نرم افزار اینونتور  به کمک ابزار Mesh File Modeling امکان شناسایی این فرمت وجود دارد . این ابزار می تواند حجم های سه بعدی را به صورت مسقیم وارد بخش مدل نماید حتی در بخش Assembly نرم افزار امکان ایجاد قیود مونتاژی برای این نوع مدل ها وجود دارد. در این محیط زمانی که یک فایل مش بندی شده احضار می گردد به کمک شناسایی لبه ها (Edges) توانایی ایجاد قیود مونتاژی بوجود خواهد آمد.

جهت احضار افایل ها ی  ۳D.OBJ  باید از مسیر ۳D Model tab > Create Panel > Import Tool.   فایل مورد نظر را وارد نرم افزار نمایید.

 

معرفی فرمت obj :

به طور کلی، فرمت obj برای ذخیره سازی داده های مدل سه بعدی ایجاد شده است. این فرمت سطح هندسی یک مدل سه بعدی را اصطلاحا کدگذاری کرده و قادر است رنگ و بافت را نیز تغییر دهد . فرمت فایل OBJ به طور معمول توسط نرم افزارهای  Computer Aided Design به عنوان محصول نهایی مدل سه بعدی خروجی گرفته می شود.

نام کامل این فرمت Wavefront OBJect میباشد. فرمت فایل obj توسط کمپانی حوزه گرافیک با نام Wavefront Technologies توسعه یافته است. هدف این کمپانی ارائه فرمتی کامپیوتری قابل استفاده در اپلیکیشنهای بصری پیشرفته بود تا قادر باشند اشیاء هندسی شامل خطوط ساده، ‌چندضلعی و فرمهای آزاد منحنی و مسطح را پردازش نمایند.

این فرمت یک پسوند متن باز (open source) محسوب شده و به شدت برای اشتراک مدل سه بعدی در سطح اینترنت یا پلتفرمهای گرافیکی استفاده میگردد،  زیرا خاصیت وارد کردن و خارج کردن در اغلب نرم افزارهای cad را به خوبی پشتیبانی می کند. دلیل اینکه این فرمت در سال های اخیر به عنوان فایل پیش فرض پرینترهای سه بعدی رنگی محبوبیت بالایی یافته است این است که فرمت قبلی یعنی  فرمت STL از رنگها و بافت پشتیبانی نمی کند و این یک عیب بزرگ می باشد.

 همچنین فرمت OBJ میتواند رزولوشنهای بسیار بالا را بدون افزایش چندان حجم فایل پشتیبانی نماید. این فرمت از تکنیکهای Bezier curves و NURBS بهره می برد. همچنین این فرمت به صورت ذاتی از رنگها و بافت در مدل سه بعدی پشتیبانی می کند . پس در صورتی که مدلهای حجیم  و با دقت بسیار بالا دارید، از فرمت obj باید استفاده کرد.

ذات فرمت فایل  obj   کدگذاری سطح هندسی شی سه بعدی است. پس در این حوزه بسیار زیاد قابلیت استفاده را دارد .

علاوه بر نرم افزار Autodesk Inventor ( البته از ورژن ۲۰۱۷) به بالا برخی از نرم افزار های دیگری که امکان خواندن فرمت  obj را دارند در زیر لیست شده اند:

NewTek Lightwave 3D  /   Adobe Photoshop CC 2019    /

   Autodesk Maya 2018   /    Autodesk 3ds Max 2018   /     Microsoft Paint 3D   /

Autodesk AutoCAD with OBJ Import plugin      /

Siemens Solid Edge with OBJ Import plugin

 

توضیح آخر اینکه فرمت هایی نظیر stl و obj جزء فرمت های شناخته شده ای هستند که توسط اسکنرهای سه بعدی اپتیکی و یا پرینترهای سه بعدی ایجاد می شوند. این تجهیزات توانایی مدل سازی شبکه ایی قطعات پیچیده را دارند. نرم افزار های جدید حوزه مکانیک همچون نرم افزار اتوکد ( ورژن خاص) و یا نرم افزار Autodesk Inventor ( ورژن ۲۰۱۷  و یا بالاتر) توانایی شناسایی این فایل ها را دارند. در آموزش مقدماتی نرم افزار اتودسک اینونتور که توسط مرکز ما ارائه می گردد تمامی خصوصیات این فایل ها و نحوه کار با این فرمت خاص آموزش داده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.