شکل دهی ورق فلزی با فرایند رول فرمینگ و نرم افزار اتودسک اینونتور

تکنیک های مختلفی در شکل دهی ورق های فلزی در صنعت وجود دارد یکی از بصرفه ترین تکنیک هایی که سرعت شکل دهی را بسیار کاهش می دهد روش رول فرمینگ (Roll Forming) است.

فرآیند رول فرمینگ به فرم دهی انواع ورق های فلزی از قبیل آهن , استیل , آلومینیوم و … گفته مسی شود . این فرآیند توسط یک سری قالب فرم ( غلطک ) که بر روی شافت هائی که توسط تعدادی یاتاقان ( دروازه ) مهار شده اند انجام می پذیرد.


رول فرمینگ به دو روش سرد و گرم انجام می پذیرد که روش سرد جهت فرم دهی ورق های با ضخامت پائین و روش گرم جهت فرم دهی ورق های با ضخامت بالا استفاده می شود. تولید به روش رول فرمینگ با سرعت بالاتر و بدون نیاز به اپراتور مستقیم انجام می پذیرد.از نیروی کار تنها جهت بسته بندی و دپوی محصول استفاده میشود.از این رو هزینه های تولید به طور چشمگیری کاهش می یابد.

دستگاه های رول فرمینگ برای فرم دهی به فلزاتی استفاده می شود که دارای طرح خاصی می باشند و به صورت انبوه تولید می شوند. این دستگاه ها در دو ساختار متفاوت یک طبقه و دو طبقه قابل تولید می باشند. این دستگاه ها هیچ آسیبی به ورق های رنگی و یا روکش دار در موقع فرم دهی نمی رسانند. این ماشین آلات قادر به تولید مقاطع پر مصرف نظیر روکش بام ساختمان ها، کرکره، گاردریل و انواع فرم های مختلف با ضخامت ها و عرض های مختلف طبق سفارش مشتری می باشند.

 

در نرم افزار اتودسک اینونتور فرایند شکل دهی با روش رول فرمینگ با ابزار  Contour Roll  انجام می گیرد. وقتی که در محیط Sheet Metal قرار دارید به کمک یک Sketch باز و یک محور که به عنوان محور دوران است فرم دهی انجام می شود. البته ضخامت ورق، جنس ورق و دیگر پارامترها قبلا در ابتدای ورود به محیط ورق فلزی تعیین شده اند.

در آموزش طراحی ورق فلزی (Sheet Metal)  که در انجمن اینونتور ایران برگزار می گردد علاوه بر توضیح تمامی دستوراتی که در محیط ورقکاری نرم افزار وجود دارد کاربرد آنها نیز در صنعت بررسی می گردد. یکی از این ابزارها دستور Contour Roll است که به سادگی پروفیل های دو بعدی را شکل می دهد و این عملیات در صنعت با تجهیزات رول فرمینگ ( Roll Forming ) ایجاد می گردند.

با ما در تماس باشید.    بشارتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.