مدل سازی و طراحی گام به گام چرخدنده با Autodesk Inventor

سربرگ Design نرم افزار اتودسک اینونتور که در محیط Assembly قرار دارد یکی از قویترین گزینه های طراحی اجزای مختلف مکانیکی محسوب می گردد. یکی از پرکاربردترین گزینه های طراحی ماشین الات مدل سازی و طراحی چرخدنده بر اساس استانداردهای مهندسی است. چرخدنده ها به منظور انتقال توان بین اجزای مختلف همانند دو شفت با نسبت دورانی معین و زاویه مشخص شفت ها استفاده می شوند. نسبت دور انتقالی، توان، مدول چرخدنده، فاصله مرکز تا مرکز ، تعداد دندانه های چرخدنده ، لقی بین دنده ها و … از جمله پارامترهای مهم طراحی چرخدنده می باشند.

 

نرم افزار اتودسک اینونتور امکان طراحی چرخده های ساده، حلزونی و مخروطی را  در بخش  Gears Generator دارد.

 

 

 

در ادامه این پست یک مثال کاربردی برای طراحی چرخدنده و روش استفاده از پروفیل دنده برای ایجاد چرخدنده خاص بصورت گام به گام آورده شده است. در خیلی از زمان ها به واسطه قید های طراحی نیاز به چرخدنده خاص وجود دارد که از پروفیل دنده استاندارد استفاده شده است. گزینه Export Tooth Shape  بعد از طراحی دو چرخدنده ساده بکار گرفته شده است که پروفیل دنده را روی یک صفحه دیگر قرار می دهد.

این مثال یکی از تمرین هایی است که در کلاس های آموزش دوره های تخصصی اینونتور ارائه می گردد.برای دانلود pdf تمرین طراحی چرخدنده در نرم افزار اینونتور لطفا روی عکس زیر کلیک نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.