مدل سازی ایمپلیر (Impeller) با اینونتور

ایمپلیرها (Impeller) قطعات مکانیکی پیچیده ای دواری هستند که در پمپ های سانتریفوژ (Centrifugal Pump)  مورد استفاده قرار می گیرند جنس ایمپلیرها معمولا از آهن، فولاد، برنز، برنج، آلومینیوم یا پلاستیک ساخته می‌شود و به وسیله شتاب دادن سیال به سمت خارج از مرکز چرخش، انرژی را از موتوری(motor)  که پمپ را به حرکت در می‌آورد به سیال پمپ شده منتقل می‌کند.  فرایند ساخت این قطعات پیچیده می باشد و مدلسازی ایمپلیر در یک نرم افزار همچون اتودسک اینونتور کمک می کند تا فرایندهای ساخت آن و ایجاد فایل IGS یا STEP برای تولید G-Code دستگاه CNC تسهیل گردد. ایمپلرها معمولا دارای استوانه‌های کوتاه هستند  و از تعدادی پره (Vanes)  برای هل دادن شعاعی سیال استفاده می کنند.

برای مدل سازی این قطعه در نرم افزار Autodesk Inventor  آشنا بودن به  صفحات کاری(  Work Planes ) و ابزار Sweep  و ۳DSketch برای ایجاد مسیرهای راهنما اهمیت دارد. بطور کلی ابزار Sweep برای حرکت دادن یک مقطع در امتداد یک مسیر (Path) و ایجاد حجم استفاده می شود. به کمک پروفیل های دیگری به عنوان ریل یا مسیر های راهنما (Guide Rails) ویک سطح به عنوان عنصر کمک کننده به شکل دهی قطعه استفاده می شود.

شما می توانید در انتهای این پست فایل اینونتور ipt مربوط به ایمپلر را دانلود و مورد ارزیابی قرار دهید. این فایل در نسخه ۲۰۲۲ نرم افزار اینونتور قابل استفاده است.

شکل impeller  مدل سازی شده در زیر آمده است. و مراحل مدل سازی آن به تفکیک توضیح داده شده است.

مرحله ۱) در محیط Sketch ترسیم زیر که بدنه اصلی ایمپلیر است را در صفح xy ترسیم کنید.  و نمایه Revolve را برای ایجاد حجم بکار بگیرید.

مرحله۲) هندسه پره ایمپلیر را در محیط ترسیم و در صفحه xz ایجاد کنید.برای ایجاد این ترسیم از ابزار Spline استفاده کنید.

مرحله۳) مسیر راهنما برای ابزار Sweep که  که به صورت مارپیچ است  را در محیط ۳DSketch رسم کنید.

 

مرحله ۴) برای ایجاد پره با ابزار Sweep هندسه ایمپلیر را به کمک مسیر تعریف شده حجم دهید.

مرحله۵) از پره ایجاد شده با ابزار Circular Pattern پره را حول محور استوانه به تعداد۶ عدد الگو بسازید.

مرحله۶) با توجه به شکل سر پره ها ابتدا ترسیم مورد نظر را در صفحه XY ایجاد و با ابزار Revolve و سبک Cut مدل را کامل نمایید.

شکل نهایی شده ایمپلر به صورت زیر خواهد شد.

.

 فایل اینونتور نسخه ۲۰۲۲ ایمپلر (Autodesk Inventor 2022)  را می توانید از لینک زیر استخراج نمایید.

لطفا جهت دانلود فایل Empeller کلیک نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.