مدل سازی و طراحی شفت با اتودسک اینونتور

یکی از المان های اصلی و مهم در در ماشین های مکانیکی  مبحث طراحی شفت ها (Shafts) می باشد .  نحوه مونتاژ  شفت ها و طراحی مکانیکی آنها از قسمت های مهمی است، که مهندسین مکانیک هنگام طراحی ماشین با آن مواجه می گردند. طرح کلی و شکل شفت ، انتخاب جنس شفت، تنش و استحکام شفت ، استحکام استاتیکی و خستگی ، تغییر شکل شفت و ارتعاشات ناشی از فرکانس طبیعی آنها از مباحث کلی و مهم طراحی شفت می باشد. در نرم افزار اتودسک اینونتور تمامی این مباحث و مدل سازی آن در محیط بسیار جذاب و دوست داشتنی آورده شده است. در این پست سعی شده است کلیات مربوط به نحوه طراحی شفت در محیط نرم افزار اینونتور آورده شود.

در این محیط به ساده گی نمایه های مختلف مربوط به شفت جهت ایجاد هندسه مشخص آن قابل طراحی است.  در  شکل زیر یک شفت به همراه هزارخار که یک توپی نیز روی آن سوار شده است نشان داده شده است.

جهت طراحی شفت باید در محیط مونتاژ وارد شده و در بخش Design ابزار Shaft را کلیک نمایید. با پنجره ای که در این بخش باز می شود طراحی و مدل سازی شفت آغاز می گردد. تنظیمات و تب هایی که در پنجره وجود دارد تمامی نیازهای ایجاد نمایه های مختلف در جزء های متفاوت و نمایه هایی که در ابتدا شفت و انتهای شفت مورد نیاز است را مهیا می نماید.  هندسه های مختلف در اجزای شفت مثل استوانه ای (Cylinder) ، مخروطی (Cone) و چند ضلعی (Polygon)  به سادگی قابل ایجاد و ویرایش می باشد. ایجاد پخ و گردی ها در گوشه ها نیز در ابعاد مختلف قابل انجام است.

Chamfer ( پخ لبه)  ، Fillet( گرد کردن لبه) ، Lock Nut Groove ( شیار مهره قفلی) و    Relief ( گاه آزاد گوشه ) در کناره های اجزای شفت قابل طراحی است.

در مقاطع میانی شفت نمایه های زیر قابل تعریف است:

Keyway ( جای خار  ) ،  Retaining Ring  (رینگ ضامنی یا خار فنری  ، Wrench ( آچار خور )، Relief ( گاه آزاد)  ، Through Hole  ( سوراخ راه بدر) ، و  Groove  جهت ایجاد شیار نیز از جمله نمایه های قابل ایجاد در شفت هستند.

 

در پست بعدی نحوه انجام محاسبات استحکام شفت بر روی هندسه شفت ایجاد شده بررسی می گردد. توضیح اینکه کلیه آیتم های مربوط به طراحی و مدل سازی شفت ها به همراه مثال های متنوع که از درس طراحی اجزاء شیگلی در مورد شفت ها وجود دارد در دوره آموزش پیشرفته اینونتور که در انجمن اینونتور ایران ارائه می گردد گفته خواهد شد.

 

***** پست ها و موضوعات مرتبط

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.