پیدا کردن مرکز سطح قطعات در نرم افزار اینونتور

اجسام دارای خصوصیات مختلفی هستند که مرکز سطح یکی از مهمترین خصوصیات انها محسوب می گردد. محاسبه مرکز سطح از طریق محاسبات ریاضی و یا کد نویسی کامپیوتر امکان پذیر است ولی زمانی که سطح دارای شکل نامتقارن است این محاسبات پیچیده تر و با دقت کمتری انجام می گردد. در نرم افزار اتودسک اینونتور پس از مدل سازی قطعات و اشیاء به سادگی می توان مرکز سطح (Face Centroid) را بدست آورد.

طول، سطح و حجم سه خصوصیت اصلی هندسی اجسام بشمار می روند. اجسام یک بعدی مانند طناب با طولشان، اجسام دو بعدی مانند یک قطعه زمین یا سطح یک قطعه با مساحتشان و اجسام سه بعدی مثل یک برج و یا اتومبیل با حجمی که دارند مشخص می شوند .آیا  این خصوصیات تمام ویژگیهای اجسام را بیان نمی کنند، پاسخ این سوال خیر است ، دو قطعه زمین هم مساحت ممکن است دارای شکلهای هندسی متفاوت باشند. بنابراین داشتن ویژگی هایی نظیر مرکز سطح کمک بزرگی در دانستن خواص مهم اجسام به ما می کند. محاسبه موقعیت مرکز سطح قطعات برای سطوح منظم از جداول خاص قابل انجام است ولی زمانی که سطح از حالت منظم خارج می گردد این کار سخت می شود. جدول زیر محاسبه مرکز سطح برخی از از اشکال را نشان داده است.

در علم مکانیک دلایل زیادی وجود دارد که ما ممکن است به مرکز سطح صورت نیاز داشته باشید. در مدل سازی با نرم افزار هایی نظیر اتودسک اینونتور مرکز سطح را می توانید از آن برای کنترل هندسه طرح ، اتصال بدنه ، مرکز سوراخکاری استفاده کنید .

در این پست راهی ساده برای یافتن مرکزسطح سطوح تخت را آموزش خواهیم داد.  این سطوح می تواند هر شکلی داشته باشد و در صورت تغییر شکل و فرم قطعه ، مرکز به طور خودکار به روز می شود. قطعه ساده زیر را در نظر بگیرید.

می خواهیم مرکز سطح دلخواه از یک سطح این قطعه را با روش بسیار ساده پیدا کنیم.

ابتدا در پنل Work Features  در بخش ۳D Model اتودسک اینونتور ابزار point را بزنید.   روش استفاده شده استفاده از Loop Select برای ایجاد نقطه کاری (Point Feature) است.

لبه  سطح مورد نظر را انتخاب کنید و نقطه در مرکز سطح اضافه می شود.  با این عملیات یک نقطه کاری در مرکز سطح انتخاب شده ایجاد می شود. این نقطه کاری را می توان در مرورگر یا درخت طراحی مشاهئه کرد و حتی نام آن را به اسم دلخواه تغییر داد.

 

 

در این حالت شما می توانید شکل را به هر صورت ممکن تغییر دهید و نقطه به طور خودکار  در موقعیت مرکز سطح حرکت می کند. و همواره بروزرسانی می گردد. جهت دیدن موقعیت مختصاتی نقطه مرکز سطح می توان در Sketch سطح مورد نظر قرار گرفت و مختصات آن را با ابزار Dimension پیدا کرد.

از مسیر دیگر اطلاعات ناحیه و سطح مورد نظر با قرار گرفتن در آن Sketch و ابزار Region properties   به صورت جدول اطلاعات ظاهر می گردد. در شکل زیر این ابزار نشان داده شده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.