مقایسه دو نرم افزار اتودسک اینونتور و سالیدورک

مقایسه دو نرم افزار مدل سازی Autodesk Inventor با نرم افزار Solidworks به عنوان دو نرم افزار قدرتمند در حوزه CAD  در این پست مورد مطالعه قرار گرفته است. با ارائه جدوال مقایسه ای، این دو نرم افزار را در بخش های مختلف به شما معرفی می کنم. هدف از نوشتن این پست فقط معرفی قابلیت ها و کارائی این دو نرم افزار قوی می باشد تا اگر افرادی قسط انتخاب یک نرم افزار در حوزه CAD را دارند با توانایی های این دو نرم افزار آشنا گردند. نکته ای که قبل از ادامه مطالعه این مطلب نیاز به توضیح است این است که مقایسه این دو نرم افزار از نقطه نظر عملیاتی و کارکرد آنها خیلی درست به نظر نمی رسد این دو نرم افزار همانند دو سیب زرد و قرمز هستند که که بابت شکل و زیبایی تفاوت هایی با هم دارند و هر کسی به سلیقه خود حق انتخاب دارد. این در واقع بدین مفهوم است هر دو نرم افزار نیازهای معمولی کارهای مدل سازی و نقشه کشی را کاملا پوشش می دهند. ولی هرکدام در شاخه هایی نسبت به دیگری پیش گرفته اند. بطور مثال در بخش قطعات استاندارد و طراحی قطعات مکانیکی بر اساس معیارهای مهندسی نرم افزار اینونتور عملکرد بهتری داشته و کاربران بیشتری را راضی کرده است.

شاخه های نرم افزار Autodesk Inventor  :

-نرم افزار Autodesk Inventor LT  نرم افزار با حجم کم که برخی از قابلیت های نرم افزار Inventor  اصلی در آن وجود ندارد.

-نرم افزار Autodesk Inventor Professional نرم افزار اصلی و کامل اینونتور در حوزه مدل سازی و شبیه سازی.

-نرم افزار  Autodesk Inventor HSM   نرم افزار حوزه ساخت و تولید جهت تولید کدهای CNC که به نرم افزار اصلی اضافه می گردد.

شاخه های نرم افزار Solidworks  :

-نرم افزار اصلی Solidworks

-نرم افزار Solidworks Professinal

-نرم افزار Solidworks Premium‌

 

شکل زیر مقایسه کلی دو نرم افزار را نشان داده است.

 

در ادامه این مقاله دو ورژن نرم افزار های Autodesk Inventor 2017‌     و  Solidworks 2016‌ از دیدگاه های مختلف عملکردی آنها مقایسه شده اند.

مقایسه تجاری این دو نرم افزار

وقتی دو فن آوری به هم نزدیک باشند یکی از جنبه های مقایسه ای می تواند جنبه تجاری آن دو باشد . در جدول زیر مقایسه ای بین قیمت خرید این دو و مباحث پشتیبانی و اشتراک گذاری آنها از طرف شرکت های سازنده آنها آمده است .هر چند این مقوله در کشور ایران قابل ارزیابی نمی باشد.

. توجه داشته باشید که قیمت ها به دلار استرالیا می باشند.

 

 

مدل سازی سه بعدی

در مقوله مدل سازی سه بعدی این دو نرم افزار خیلی شبیه هم می باشند و می توان در برخی از ویژگیها و یا اولویت های شخصی یکی را بر دیگری ترجیح داد.

 

شبیه سازی

در بخش شبیه سازی این دو نرم افزار شباهت ها و تفاوت هایی با هم دارند. هر دو نرم افزار در زمینه تحلیل مدل با DFM‌تشخیص تداخل/برخورد، تحلیل زاویه شیب قالب و ضخامت دیواره را دارند. مقایسه مباحث تجزیه و تحلیل مدلها در جدول زیر ارائه شده است

 

مدیریت داده ها

مبحث مدیریت داده ها فقط در ورژن Professional‌این دو نرم افزار آمده است. در هر دو نرم افزار سیستم PDM‌نیاز به پشتیبانی از طرف شرکت سازنده می باشد.

 

نمایش مدل ها و مجموعه ها 

داشتن یک مدل سه بعدی به این معنی است که تجسم کاملی از تمامی طرح دا داشته باشید و به کمک عکس ها و انیمیشن ها طرح ارائه شده را توضیح دهید. و به بازریابی محصول بپردازید

 

ارتباط با نرم افزارهای MS Office

یکی از امتیازات بارز نرم افزاهای CAD‌نحوه ارتباط گیری و پشتیبانی از نرم افزارهای افیس می باشد. در جدول زیر مقایسه ای بین این دو صورت گرفته است.

 

ارتباط با دیگر نرم افرها و ترجمه داده های CAD

اشتراک گذاری آنچه که به عنوان یک طرح دو بعدی یا سه بعدی ایجاد کرده اید برای ذینفعان مختلف که سیستم CAD ندارند موضوعی مهم می باشد.  بخش های مختلف مدیریت، فروش، تولید، مشتریان و تامین کنندگان همیشه باید با شما در ارتباط باشند. ارتباط با نرم افزار های دیگر CAD اهمیت بالایی دارد. در جدول های زیر این دو نرم افزار در این  موضوع با هم مقایسه شده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.