ابر نقاط در نرم افزار اینونتور (Point Cloud)

تکنیک ابر نقاط مجموعه ای از نقاط (Vertices) با مختصات ۳ بعدی است که این نقاط معرف مختصات X ، Y و Z هستند. این نقاط جهت معرفی سطوح خارجی اجسام با هندسه های پیچیده بوجود آمده اند.

ابر نقاط با تجهیزات اسکن سه بعدی (۳D Scanning) که از تعداد بسیار زیادی از نقاط تشکیل شده اند و معرف سطوح خارجی یک قطعه هستند ایجاد می شود. نرم افزار Autodesk Inventor امکان احضار و دیدن داده های ابر نقاط را دارد در ادامه این پست روش کار با ابر نقاط را خواهیم پرداخت.

قبل از اینکه point cloud بتواند در یک فایل قطعه (Part)  و یا مونتاژ (Assembly) نرم افزار اتودسک اینونتور قرار گیرد ابتدا باید با نرم افزار Autodesk Recap فرایند نشانه گذاری (Index) روی آن فایل انجام شود.اتودسک اینونتور می تواند نشانه گذاری نقاط ۳ بعدی ابر نقاط را از فایل هایی با فرمت زیر انجام دهد:

.fls  ,.clr   .cl3  ,.asc   ,.txt   ,.ptx,   .ptg,   .las,    . xyz,   . fws ,   .xyb

با نشانه گذاری فایل توسط Autodesk Recap  فایل جدیدی با فرمت  .rcs  یا   .rcp   ایجاد می گردد. نرم افزار اتودسک اینونتور می تواند فایل های نشانه گذاری شده را بخواند و  احضار نماید.امکان قراردادن چندین فایل اسکن شده بصورت تجمعی در داخل یک فایل پروژه  Reality Capture Project(  . rcp) و سپس احضار آنها در یک گروه در نرم افزار اینونتور وجود دارد.

در کنا استفاده از نرم افزار Recap جهت استفاده از ابر نقاط نرم افزار دیگری به نام meshlab قابل استفاده در اینونتور است. مراحل کار با ابرنقاط در اینونتور را میتوان به صورت زیر تقسیم نمود:

  1. باز کردن فایل ابر نقاط در Recap
  2. خروجی گرفتن فایل با فرمت .pts
  3. وارد کردن فایل در اتودسک اینونتور

 

همچنین اگر بخواهیم با Meshlab ابر نقاط را در اتودسک اینونتور کار کنیم مراحل زیر را داریم:

  1. تغییر نام از فرمت .pts به .asc
  2. باز کردن meshlab و احضار  .asc
  3. گرفتن خروجی با فرمت .obj
  4. باز کردن فایل  .obj در اتودسک اینونتور

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.