نشان دادن ابعاد واقعی (True Dimension) در محیط نقشه کشی اینونتور

در این پست سعی داریم شما را با یک چالش در محیط نقشه کشی آشنا کنیم. هنگام قراردادن نماهای مدل یا مونتاژ  در محیط نقشه کشی از نماهای پیش فرض جلو، بالا،چپ، پایین،راست و عقب استفاده می گردد. در این حالت اگر صفحات مبداء از مدل یا مونتاژ با صفحات اصلی X,Y,Z مطابقت داشته باشند نوع اندازه گزاری عمومی (General Dimension) به صورت پیش فرض روی حالت Projected قرار دارد. چالش از زمانی شروع می شود که بخشی از  مدل یا مجموعه مونتاژ به صورت اوریب در فضای سه بعدی قرار گرفته شده باشد.

در دو مثال زیر موضوع True Dimension در  محیط نقشه کشی نرم افزار Autodesk Inventor توضیح داده شده است. این موضوع معمولا در محیط Frame Generator و یا Pipe & Tube  بیشتر دیده می شود.

نمای سمت راست یک مجموعه اجرایی از لوله کشی (Tube Design) را نشان می دهد که در آن لوله سبز رنگ کمی مایل است. هنگام اندازه گیری در محیط نقشه کشی، مقدار پیش بینی شده طول نمایش داده می شود.

 

با نگاهی در محیط مدل متوجه می شویم که طول لوله با مقدار نشان داده شده مغایرت دارد! .حال جهت تصحیح این مقدار در محیط نقشه باید نوع اندازه گذاری را تغییر دهیم.

اگر در محیط نقشه کشی نوع انئازه گذاری را به حالت True تغییر دهیم  طول واقعی لوله نشان داده می شود. ( برای تغییر در محیط گرافیکی رایت کلیک کرده و حالت General Dimension را تغییر دهید)

این مثال در محیط Frame Generator در شکل زیر در دو حالت True Dimension و حالت Projected Dimension  نشان داده شده است. تفاوت مقادیر شاید به نظر کم و ناچیز باشد ولی وظیفه طراح اعمال مقادیر درست در محیط نقشه است که باید همیشه در نظر گرفته شود.

 

امید است این پست مورد استفاده شما قرار گرفته باشد. همواره منتظر شنیدن و دیدن نظرات و پیشنهادات شما هستیم. برای ارتباط با کلیک کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.