معرفی افزونه تحلیل تلرانسی اینونتور Inventor Tolerance Analysis

افزونه تحلیل تلرانسی اینونتور (Inventor Tolerance Analysis) از نسخه ۲۰۱۸ نرم افزار اینونتور قابل نصب روی اینونتور می باشد. در نسخه اینونتور ۲۰۲۰ قابلیت های جدید به آن اضافه شده است که در ادامه این پست به آن خواهیم پرداخت.

این افزونه جهت تحلیل تلرانسی قطعات و مجموعه ها بکار می رود که در کل میزان تاثیر تلرانس های ابعادی و یا هندسی را در قطعات یا زیر مجموعه ها بررسی می کند. همانطور که می دانیم تحلیل تلرانسی در مجموعه ها و قطعات به عنوان پارامتر مهم طراحی در علم مکانیک مطرح است. تغییرات تلرانسی از یک سمت منجر به کاهش یا افزایش هزینه های تولید و ساخت می گردد و از طرف دیگر در پارامترهای خصوصیات جرمی همچون مرکز جرم، ممان اینرسی و وزن قطعه یا مجموعه تاثیر مستقیم دارد. در این افزونه می توان میزان انباشته گی تلرانس های ابعادی (tolerance stackup analysis)را در قطعات و مجموعه ها بررسی کرد.

همچنین تحلیل تلرانس های هندسی (GD & T) را در مدل سه بعدی فراهم آورده است. تا مشکلات مربوط به تلرانس های هندسی همچون پوزیشن، تعامد، تقارن، توازی، … را بین سطوح مبنا و دیگر سطوح را بررسی نمود. این مشکلات در مونتاژ یک مجموعه تاثیر مهم و مستقیمی را در میزان دقت عملکرد مجموعه یا مکانیزم خواهند داشت.

افزونه  Autodesk Inventor Tolerance Analysis  قابلیت محاسبه بدترین حالت، محاسبه   RSS، ارائه نتایج آماری آنالیزها و همچنین گزارش دهی نتایج آماری در قالب Cpk, Sigma, DPMO یا Yield را برای مهندسین فراهم می کند. همچنین با تولید گزارش برای برقراری ارتباط بین نتایج تجزیه و تحلیل و تلاش های انجام شده برای کنترل هزینه ها کمک بزرگی را جهت طراحی بهینه محصول و کاهش هزینه خواهد کرد. نکته مهم برای نصب این افزونه این است که در ابتدا نسخه مورد نظر Autodesk Inventor را که شامل نسخه های ۲۰۱۸، ۲۰۱۹ و یا ۲۰۲۰ است باید نصب شده باشد و سپس افزونه مورد نظر را نصب و فرایند فعال سازی آن را انجام می پذیرد.

شروع کار با این افزونه با انجام تظیمات در  Settings  تحلیلگر تلرانسی است. این تنظیمات شامل معرفی پارامترهای مربوط به تلرانس های ابعادی و تعیین هدف از انجام آنالیز و مشخص کردن روش آنالیز می گردد.

در نسخه ۲۰۲۰ این افزونه اضافه شدن قیود مونتاژی در فایل مونتاژ  (Insert Constraint)   ، اضافه شدن زیر مجموعه ها(Sub Assemblies) و میزان افست در قیود (Offset Constraint) به آن اضافه شده است.

توضیح آخر اینکه در کلاس های آموزش تخصصی نرم افزار اینونتور که در مرکز انجمن اینونتور ایران برگزار می گردد علاوه بر معرفی این افزونه و انجام چند آنالیز روی مدل و مجموعه، تحلیلگر آنالیز تلرانسی (Tolerance Calculator) بخش Design Accelerator که در بخش Design محیط مونتاژ قرار دارد به طور کامل معرفی و آموزش داده می شود. جهت شرکت در کلاس های مقدماتی آموزش نرم افزار Inventor و یا دوره های آموزش تخصصی و ویژه با ما تماس بگیرید. این دوره های  آموزش نرم افزار اینونتور در محل شرکت و یا کارگاه و یا در آموزشگاه مرکز انجمن اینونتور ایران و یا بصورت خصوصی اجراء می گردد.

  *****  پست ها و موضوعات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.