دوره آموزشی پتروشیمی خارک

مجتمع پتروشیمی خارک در ابتدا تحت عنوان شرکت سهامی شیمیایی خارک جهت بازیافت پروپان، بوتان، نفتا و گوگرد از گازهای استحصالی چاه های حوزه نفتی فلات قاره ایران با مشارکت پنجاه- پنجاه بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت آمریکایی آموکو AMOCO با سرمایه ای معادل ۹۰۰ میلیون ریال تاسیس شد. طراحی واحدهای عملیاتی توسط شرکت آمریکایی  J.E.PRITCHARD و عملیات ساختمان و نصب آن توسط شرکت ژاپنی CHIYODA در اوایل ۱۳۴۴ هجری شمسی شروع و در اواسط سال ۱۳۴۸ هجری شمسی به پایان رسید. در سال ۱۳۷۳ به منظور جلوگیری از سوختن گازهای سبک تولید شده در فرآیند مجتمع و تبدیل آن به فرآوردهائی با ارزش افزوده بالا و حرکت هر چه بیشترخودکفایی به سمت و قطع وابستگی و افزایش صادرات و همچنین در جهت انتقال تکنولوژی، ایجاد افزایش در آمد ارزی، کاهش آلودگی محیط زیست و اشتغال در منطقه، طرح احداث واحد متانول خارگ آغاز گردید.

این واحد با فن آوری تولید و مهندسی پایه شرکت لورگی (LURGI) آلمان و با سرمایه گذاری ارزی ۱۴۹/۵ میلیون دلار و ۴۶۵/۵ میلیارد ریال در زمینی به مساحت ۲۴ هکتار احداث و در سال ۱۳۷۸ به بهره برداری رسید.

واحد ماشین آلات دوار در شرکت پتروشیمی خارک به عنوان واحد طراحی و تولید قطعات و پشتیبان کننده عملکرد تجهیزات و قطعات مشغول به فعالیت می باشد. در تابستان ۱۳۹۶ دوره آموزش مقدماتی نرم افزار Autodesk Inventor اجرا شد. در این واحد نرم افزار Mechanical Desktop به عنوان نرم افزار پایه طراحی و نقشه کشی می باشد که با توجه به منسوخ شدن این نرم افزار در سال ۲۰۰۹ میلادی توسط شرکت Autodesk مدیریت محترم شرکت تصمیم به بروز رسانی نرم افزار نمود. انتخاب درست کارشناسان واحد ماشین آلات دوار شرکت پتروشیمی خارک نسبت به انتخاب نرم افزار Inventor منجر به اجرای دوره آموزشی مقدماتی این نرم افزار توسط انجمن اینونتور ایران گردید.