طراحی فنر پیچشی با نرم افزار اینونتور

نرم افزار اینونتور امکان طراحی و تحلیل انواع فنرها را دارد در این مطلب از آموزش اینونتوربه نحوه طراحی این مدل فنر خواهیم پرداخت . به کمک موتور شتابدهنده طراحی ( Design Accelerator ) می توان انواع فنرها را طراحی، تحلیل و مدل سازی نمود.  یکی از انواع فنرهای پر کاربرد در صنعت فنر پیچشی می باشد.

فنرهای پیچشی فنرهایی مارپیچ بوده که گشتاور و یا نیروی دوار اعمال می کنند. دو انتهای فنر پیچشی به قطعات و اجزای دیگر متصل می گردد و زمانی که این اجزا شروع به چرخش حول محور مرکزی فنر پیچشی می کنند، فنر سعی میکند که آنها را به سمت موقعیت اصلی برگرداند. فنرهای پیچشی هم میتوانند بصورت کیپ تولید شوند و هم گامدار، با این تفاوت که اصطکاک بین حلقه های فنر در نوع گامدار حذف شده است.

فنرهای پیچشی دوقلو (Double Torsion Spring) یکی دیگر از انواع فنرهای پیچشی هستند . این فنرها شامل دو ست حلقه بوده که یک ست چپ گرد و دیگری راستگرد میباشد. این دو ست که به یکدیگر متصل هستند بصورت موازی عمل کرده و گشتاور کلی فنر دوقلو مجموع گشتاور اعمالی از جانب هر ست میباشد.

جنس فنرهای پیچشی بستگی به کاربرد آنها متفاوت است

Music Wire: ASTM-A228 250 degree maximum operating temperature.

Stainless Steel Type 302: ASTM-A313 500 degree maximum operating temperature

بار اعمال شده در فنر پیچشی تبدیل به گشتاور شده و یا فنر برای تحمل یک گشتاور، بکار گرفته می شود.در فنر پیچشی در واقع بدنه آن کار را انجام می دهد و به منظور انتقال بار یا گشتاور به بدنه فنر از شاخک ها استفاده می کند .

این قبیل فنرها توسط دستگاههای تمام اتوماتیک پیشرفته که قابلیت انجام چندین عمل را دارا می باشد؛ بطور کامل تولید می گردند . یکی از نکات مهم در مورد فنرهای پیچشی، جهت اعمال نیرو است. با توجه به اینکه با باز شدن فنر پیچشی قطر داخلی آن کاهش و طول آن افزایش مییابد، جهت اعمال نیرو میبایست به سمتی باشد که طی آن فنر بسته شود.

زبانه Design جهت انجام فرایند طراحی و مدلسازی فنر در مجموعه مونتاژی استفاده می گردد. تنظیمات طراحی فنر در مجموعه مونتاژی در بخش Model صورت می گیرد. تنظیمات ابتدا و انتهای فنر با Start Arm و End Arm ایجاد می شود.

زبانه Calculation  برای فرایند تحلیل عملکرد فنر در مجموعه مونتاژی استفاده دارد. که در این بخش حالت های مختلف طراحی را می توان مورد بررسی قرار داد. در بخش هند بوک مهندسی که در این سایت قرار دارد می توانید از فرمول ها و معادلاتی که برای طراحی یک فنر پیچشی کاربرد دارد استفاده نمایید. جهت لینک هندبوک مهندسی فنر پیچشی کلیک کنید.

 

2 thoughts on “طراحی فنر پیچشی با نرم افزار اینونتور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.