ایجاد نافی برای قطعه پلاستیک با نمایه Boss

در میان تمامی نرم افزارهای بزرگ طراحی و مدل سازی قطعات ، تنها نرم افزاری که برای طراحی و مدل سازی قطعات پلاستیک یک ماژول مخصوص و ویژه دارد  نرم افزار اینونتور است. ماژول منحصر بفرد Part Plastic نرم افزار Autodesk Inventor باعث شده است که برای مدل سازی و طراحی قطعات پلاستیک مقبولیت بالایی را به خود اختصاص دهد. ابزار های مربوط به طراحی قطعات پلاستیک در پنل Part Plastic وجود دارد. با این ابزارها قطعات پلاستیکی طوری طراحی می شوند که کلیه الزامات تولید با قالب پلاستیک (Mold Plastic) در آن رعایت گردد. یکی از این ابزار ها دستور Boss  می باشد. نمایه Boss Feature برای طراحی نافی های موجود در قطعه پلاستیک  جهت اتصال دو قطعه پلاستیک به کمک پیچ کاربرد دارد.

 

این ابزار قدرتمند به سادگی عملیات ایجاد نمایه را در درخت طراحی انجام می دهد و از ایجاد نمایه های زیاد برای تولید نافی که باید با ابزار های دیگر ایجاد شود جلوگیری می نماید. ابزار Boss در واقع ترکیبی از ابزارهای Extrusions, Revolves, Drafts, Fillets Hole   در محیط ایجاد نمایه سه بعدی Part  است.

با ابزار Boss ، نافی بالای اتصال (  Head  ) برای قطعه رویی و نافی قسمت پایینی ( Thread ) برای قطعه پایینی طراحی می گردد. همچنین می توان تکیه گاه ها  ribرا  جهت تقویت نافی بین بدنه و نافی ایجاد نمود.  Rib ها را زمانی در مدل ایجاد می کنند که طول نافی از سه برابر قطر آنها بزرگتر شوند .

در بخش   Placement  می توان موقعیت نمایه را با یک Center Point روی سطح اشتراک (Mating Face) بین Head و Thread  قرار داد.

From Sketch : با انتخاب یک Point  نافی در جهت عمود بر صفحه Point رشد می کند .

On Point: نافی در مسیر مشخص و راستای تعریف شده رشد می کند . این راستا می تواند عمود بر صفحه Point نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.