استانداردهای نقشه کشی و نرم افزار اتودسک اینونتور

نقشه های مهندسی به طور معمول مطابق استاندارد الگو بر طبق طرح مورد نظر ایجاد می شوند. هدف از این نقشه ها گرفتن دقیق تمام ویژگی های هندسی یک محصول خاص است و هدف نهایی آن برقراری ارتباط اطلاعات مورد نیاز برای تولید کننده برای تولید محصول می باشد. با این وجود، بخش سخت و مشکل این است که تصمیم بگیرد که کدام الگوی استاندارد را برای یک شرکت در هنگام ایجاد نقشه های مهندسی باید انتخاب گردد. در ادامه تاریخچه استاندارد های بین المللی بیان می گردد.

 نخستین موسسه ملی استاندارد در سال ۱۹۰۲ در انگلستان و سپس در ۱۹۱۶ در هلند و ۱۹۱۷ در آلمان تاسیس شد. بدنبال آن استاندارد DIN که استاندارد صنعتی آلمان است گسترش پیدا کرد، و در زمینه نقشه کشی صنعتی فعالیت وسیعی آغاز شد. استاندارد DIN مخفف Deutsches Institut für Normung)     موسسه ملی استاندرد آلمان و شاخه ISO در این کشور می باشد. این مجموعه در سال ۱۹۱۷ با عنوان Normenausschuß der deutschen Industrie     تاسیس شد و نخستین استانداردهای خود را با پیشوند NADI ارائه نمود. این موسسه قدیمی استاندردهای آن امروزه در سراسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و با بیش از ۳۰٬۰۰۰ عنوان استاندارد تقریباً تمامی جوانب تکنولوژی را در بر می‌گیرد.

در سال ۱۹۲۶ اتحادیه ای متشکل از ۲۰ موسسه استاندارد ملی از کشورهای مختلف به نام اتحادیه بین المللی موسسات استاندارد ملی استاندارد (ISO) تشکیل شد، اما با پیشرفت تکنولوژی و نیاز به ارتباط صنعتی بین شرکتها، لزوم ایجاد یک سازمان بین الملی استاندارد مورد توجه قرار گرفت و در سال ۱۹۴۷ سازمان ISO تشکیل شد و شروع به کار نمود.کشور ایران در سال ۱۳۳۲ اولین موسسه استاندارد خود را تاسیس نمود و در سال ۱۳۶۰ به عضویت ISO درآمد. بعضاً کشورها از استانداردهای مخصوص به خود استفاده می کنند ولی در کل می توان گفت که تفاوتی عمده با هم ندارند از جمله استانداردهایی که در حال گسترش می باشد استاندرد ایالت متحده ANSI می باشد.

در جهان مهندسی، اکثر شرکت ها با یک استاندارد پیش نویس خاص (ANSI، ISO و غیره) شروع به ایجاد نقشه می کنند، اما پس از آن آنها را سفارشی می کند تا به نیازهای تولیدی خاص خود دسترسی پیدا کنند. بنابراین در مورد بسیاری از استانداردهای آماده نوشتن سفارشی وجود دارد به عنوان تولید کنندگان وجود دارد. اما هر سازنده می خواهد و باید استاندارد استاندارد پیش نویس خود را به طور پیوسته در تمام نقشه های خود پیاده سازی کند.

 

نرم افزار اتودسک اینونتور به عنوان قدرتمندترین نرم افزار ماشین سازی در زمینه استفاده از استانداردهای  بین المللی پیشتاز می باشد. نقشه که به عنوان یکی از اسناد مهم طرح صنعتی محسوب می گردد با نرم افزار اتودسک اینونتور می توان در سبک ها و استانداردهای مختلف پیاده سازی نمود. در نرم افزار اینونتور می توان با یک استاندارد مشخص بین المللی نقشه های خود را پیاده سازی نمود و یا بر اساس نیاز شرکت خود آن الگوی مشخص را ویرایش و تغییر داد. تمامی این امکاات با ابزار Style and Standard Editor در نرم افزار Autodesk inventor قابل پیاده سازی است.این ابزار در آدرس Manage tab > Styles and Standards panel  قرار گرفته است.

برای سفارشی کردن استانداردهای پیش نویس در نرم افزار Autodesk Inventor  از ویرایشگر سبک و استاندارد استفاده کنید که ظاهر ابعاد، علامت های مرکز، لبه های جانبی، لایه ها، لیست های بخش، بالن ها، هاشورها و سایر حاشیه نویسی ها را کنترل می کند. این نرم افزار به صورت پیش فرض شامل چندین استاندارد پیش نویس، از جمله ANSI، ISO و JIS نصب شده است. یک کتابخانه مرکزی برای ذخیره تمام سبک و اطلاعات استاندارد استفاده می شود و زمانی که این اطلاعات اصلاح می شود، در تمام فایل هایی که دارای سبک خاصی هستند، منعکس می شود. توصیه می شود همه کتابخانه های سبک مشترک را در یک مکان مشترک شبکه ذخیره کنید.

در این پست آموزشی تاریخچه استانداردهای بین المللی رایج نقشه کشی مورد بررسی قرار گرفت. این استانداردها به سادگی در نرم افزار اینونتور پیاده سازی شده اند و امکان سفارشی سازی آنها نیز برای شرکت ها مهیا می باشد. این سفارشی سازی می تواند در همه ابعاد یک نقشه همچون کادر نقشه، بلوک عنوان، و … قابل تغییر است. در آموزش های نرم افزار اینونتور که توسط انجمن اینونتور ایران در شرکت های مختلف  برگزار می گردد  یکی از پروژه هایی که یه شرکت کنندگان داده می شود ساخت کادر نقشه که در آن آرم شرکت و نام شرکت و … در آن آمده باشد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.